Türkiye’deki ilk süt bankası

 

İzmir’de Türkiye’nin ilk “Süt Bankası” kuruluyor olduğunu anlatanYeni Asır’daki bu haberden aklıma takılanları paylaşmak istiyorum.

 

Öncelikle, girişimin çok güzel bir niyetle başlatılıyor olduğunu düşünüyorum. Özellikle yenidoğan ve prematüre bebeklerin annelerinin ölümü ya da sütünün olmaması/azlığı nedeniyle beslenmeleri amacıyla mamadan ziyade anne sütünü önemsemeleri, beni iyi niyette tutuyor.

 

 

Anlamadığım şey ise, sütlerin neden pastorizasyon işlemine girmesi gerektiği? Gerçekten anlayamadım ve ilgililerden, bu merakımı ciddiye alıp bir cevap vermelerini bekliyorum. (Kendilerine ulaştıktan sonra tabi)

 

Anne Sütü Olanlar Olmayanları Bulsunlar hareketi ile ilgili yazılı basında, bloglarda ve sosyal medyada yer alan yazılara olan geri dönüşlerde, bazı kişilerin akıllarına takılan ve ehemmiyeti belki de hafife alınmayacak en önemli konu, bulaşıcı hastalık testi yapılıp yapılmadığı yönündeydi.

 

Bu haberde, olası testlerden hiç bahsedilmemiş. Bu konuda da kendilerinden bilgi almak için, Dr. Behçet Uz Çocuk Sağlığı ve Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi’ne ulaşacağım.

 

Bulaşıcı hastalık testlerinin öneminden bahseden insanlar, genelde, devlet, Sağlık Bakanlığı destekli süt bankalarının kurulması ve sütler alınırken, aynı, kan bağışında olduğu gibi testlerin yapılıyor olması gerekliliğinden bahsettiler. Doğru da, böyle bir bankaya süt bağışlamak için test yaptırmak gerekecektir.

 

 

O halde, özellikle süt bağışlayacak annelerin, aynı hassasiyeti, ASOOB Hareketi için de göstermelerini diliyorum. Süt bağışlayacak anneler, sütlerini bağışlayacakları kişiye, hassasiyet gösterip, “Bulaşıcı hastalık testi” yaptırma konusunda kendileri ön ayak olurlarsa, çok da sempatik bir adım atmış olurlar.

 

Sadece bu sebeple, sütanne fikrine sıcak bakarak, sevinçle bana ulaşan anneler, sonradan durumu eşleriyle paylaştıklarında, olumsuz tepki alıyorlar (Eşlerinin olumsuz yaklaşacaklarını hiç düşünmediklerinden, tüm içtenlikleriyle ulaşıyorlar bana) ve sonra, taleplerini geri çekmek zorunda kalıyorlar, çünkü eşler diyor ki “Ne yer ne içer nereden bileceğiz, soramayız da…” Düşünsenize, o baba bilse ki testler yaptırılacak, gönül rahatlığı olacak, onlar da istemezler mi bebekleri anne sütüyle beslensin. Bu babalara da hak vermek gerek. En başta beni eşim Yasin karşı çıkmıştı, şu an 3 sütannemiz var:) Hep söyledim, yine de söyleyeceğim, evet, ne yediğini, ne içtiğini bilemeyiz ama bebeğimize yedirdiğimiz mamanın özü ineğin, keçinin de ne yediğini ne içtiğini bilmiyoruz, yanılıyor muyum?

 

Test yaptırma talebine ya da fikrine gergin yaklaşan annelerden tek ricam, biraz empati kurmaları. “Ben süt alacak olsaydım…” derseniz yeterli olacaktır.

 

 

Habere ve anne sütüne pastorizasyon uygulanması meselesine geri dönersek, “Avrupa’daki bir çok ülkede yıllardır var olan Anne Sütü Bankacılığı uygulaması… ” yazıyor haberde, acaba Avrupa’da pastorize edildiği için ve aynı uygulamayı birebir Türkiye’ye aktaracakları için midir pastorize gereği? Yukarıda sorduğum sorunun cevabını anında alabilecek durumda olsaydım, belki bu ikinci soruyu, bir de bu tarafından tutup yazmayacaktım. Ne de olsa adamlar sorularımdan habersiz bana cevap veremezler değil mi?

 

 

En çok hoşuma giden, anne sütünün, sütanneliğin önemini farkında olarak, “Mamadan önce çözüm önerisi” getirebilmek adına böyle bir girişimde bulunulması.

 

 

Yineliyorum

İzmir İl Sağlık Müdürü Opr. Dr. Mehmet Özkan, bankayı en kısa zamanda Çocuk Hastanesi’ne bağlı poliklinik binasının en üst katında oluşturacaklarını açıkladı. Müjdeli haber hakkında Yeni Asır’a açıklamada bulunan Dr. Özkan, “Örneğin anne doğum yapıyor. Bebek ile anne kilometrelerce uzaklıktaki iki hastanede yatıyor. Böyle bir durumda anneden alınacak süt, pastörize edilip, bankada saklanacak. Süt gerektiğinde tedavi gören bebeğe verilecek” dedi.

 

Dedi ama o cümleye “pastorize” kelimesi hiç gitmedi, olmadı, eğreti duruyor, nasıl desem?

 

 

Başka nasıl desem bilemedim ama şöyle sorsam sütünü sağan annelere; siz evinizde sütünüzü sağdığınızda ya da iş yerinizde sütünüzü sağıp evinize götüreceğiniz zaman pastorize ediyor musunuz sütlerinizi, hımm?

 

 

Sağılan sütün saklanmasıyla ilgili şuradaki uzman görüşünde ne diyor bir bakın.

 

 

Şu an neredeyse bütün marketlerde satılan, pastorizasyon işlemi gören ve hatta UHT sütlerin ne kadar sağlıklı olduğu aşikarken, bir de anne sütüne bunun yapılacak olması beni ürkütmedi değil.

 

 

Sütü pastorize etmek, o sütteki faydalı, olması gereken bakterileri yok eder. Nasıl beslendiğini bildiğimiz hayvanın çiğ sütü, bu nedenle daha sağlıklıdır.

 

 

Bu konuda düşünelim, sorgulayalım.

 

 

 

 

 

 

 

 


Yorumlar (17)
  • Eren Oca 9 2012 - 12:32 Cevapla

    Bu çok güzel ve çok önemli bir gelişme. Ancak dikkat etmeleri gereken oldukça önemli bir nokta var ki o da toplanan sütlerin pastörizasyon işleminin dikkatle ve özenle yapılması gerektiği… Belki Amerika’daki anne sütü bankasındaki uygulama gibi toplanan sütleri harmanladıktan sonra pastörize etmeleri uygun olur. Umuyorum banka başarılı olur ve bebeklerimiz hazır mama ve formül süt içmek zorunda kalmazlar.

    Eren
    fertiliterehberi.blogspot.com

    • Başak Şensöz Eki 16 2012 - 14:06 Cevapla

      Anne sütü pastorize edilmek zorunda, bende olan bir hastalık anne sütü ile bebeğe geçer. Pastorize ile bu sorunlar ortadan kalkar. Başkent Üniversitesi Hastanesi Anne bebek sütü için çalışma yapan ve bunu sürdürmeye çalışan ilk ve tek hastane diyebilirim.
      Bu hastane anne sütü alış-verişi için sağlık bakanlığına başvurmuş ve saglık bakanlığıda, diyanet işlerine devretmiştir. Diyanet işlerinin verdiği cevap ise,, ” Caiz değildir, İleride evlenmek isteyebilirler ortada süt kardeşliğinin varlığını bilemeden.” Ve tabiki izin çıkmadı…
      Keşke bu işi layıkı ile yapabilen birileri olabilse, keşke avrupa, amerikadaki gibi pastorize edilip, annelere sunulabilse.. Ya da madem caiz değil, kız annesi sütü, erkek annesi sütü diye 2 ye ayırabilseler. Böylece süt kardeşliği evliliği olmaz değil mi?
      Ama pastorize edilmeden, salt anneden alınp başka anneye verilen süt alış-verişine karşıyıö..
      Sevgilerimle,

  • Derya Oca 15 2012 - 14:04 Cevapla

    Eren, ben bu görüşüne katılmıyorum, anne sütlerinin harmanlanması, sütannelik kavramına çok çok aykırı bence, ki bir de pastörizasyon… Harmanlanan sütü alan aile nereden bilecek sütanne kim? Ben şahsen tanımak isterim oğluma süt veren anneyi, bir teşekkürü borç bilirim. Salt, çocuğumuzu sağlıklı beslemek için girişmiş olsak da bu meseleye, süt veren anneyi tanımak, elini tutup minnetimizi göstermek de bu meselenin en önemli boyutlarından, “bence”. Süt bankası uygulamasının en önemli özelliği, sütü verecek annelerin kontrol edilebilirliği -onlara yapılacak testler- ise, bunu, süt verecek anne ile yapılacak makul bir konuşma ile de sağlayabiliriz, anne sütlerinin pastörize olmasının önüne de geçilmiş olur. Pastörize işlemi neden gerekli? Anne sütlerinin daha uzun süre saklanabilmesi için mi? SAKLANMASIN o halde!!!

  • Derya Oca 15 2012 - 14:04 Cevapla

    Bu bana hiç ama hiç doğal gelmiyor. İnekleri, keçileri geçtik, şimdi anne sütüne mi geldi sıra?

  • Eren Oca 15 2012 - 14:53 Cevapla

    Derya,

    twitter’daki mesajı görünce daha ayrıntısını bilmeden “öyle saçma şey mi olur” diye atladım. Sonra gizli bir kuvvet beni buraya yönlendirdi:) ilk anda sandım ki anne kendi sütünü pastörize edip saklıyor. E yok artık dedim kendi kendime…

    Öncelikle pastorizasyon olayına ben öyle karşı öyle karşıyım ki!… yani ne kadar karşı olduğumu bir ben bilirim bir de zavallı eşim:) Kızım 1 yaşını doldurduğundan beri keçi sütü içer. Taze. Raftan deği. Evimize meyve suyundan peynire kadar pastorize olmuş hiçbir şey giremez. ama sözkonusu olan anne sütü olunca, daha doğrusu anne sütü bankası olunca olaya biraz farklı yaklaşmak gerektiğini düşünüyorum. Kendimi açıklayabilmek umuduyla bu konuda çok ayrıntılı yazacağım. Umuyorum ortak bir noktada buluşabiliriz. Ancak bu yazı için 1 hafta kadar beklemek durumundayım çünkü yarın evime, New York’a uçuyorum. Kendime gelmem biraz vakit alacak. Konuya geri döndüğümüzde görüşmek üzere…

    fertiliterehberi.blogspot.com

  • seval Oca 18 2012 - 17:25 Cevapla

    merhaba bu girişiminiz akla yatkın olmakla birlikte geliştirilmesi gereken yönleri olduğunu düşünüyorum türkiye nin yüzde doksanı müslümandır o yüzden söylüyorum diğer dinlerde nasıl bilmiyorum kuranı kerimde süt kardeşliği gerçek kardeşlikten ayrı değildir ve süt kardeşinle evlenemezsin süt annenle evlenemezsin bunların bilinmesi açısından süt verilecek çocuğun takip edilmesi bağlantıların koparılmaması gerekir. projeniz bu devamlılık sağlandığı taktirde çok ilgimi çekti eğer boluda ihtiyacı olan çocuk varsa benim 9 aylık bir bebeğim var hala süt verebiliyorum çok şükür konuyla çok ilgiliyim benimle bağlantı kurabilirsiniz.

  • Şebnem Eser Nis 11 2012 - 14:10 Cevapla

    Merhaba, ben bundan 5 yıl önce göğüs boşaltma operasyonu ile ailemizde bulunan kanser riskinin cok yusek olması nedeniyle iki göğsümü de aldırdım. Fakat şimdi hamileyim ve ikinci cocugumu cok istiyorum ama ona anne sütü vermem imkansız cunku süt dokularım yok. İlk cocugumu 10 ay emzirdim ve ikincisini emziremeyecek olmak beni cok ama cok üzüyor. Süt anne ya da süt bankası uygulamaları hakkında arastırmaya basladım ve sizin blogunuza rastladım. Bu konuyla ilgili degerli gorus ve yorumlarınızı benimle paylasmanızı içtenlikle rica ederim. Sevgilerimle.

    • Derya Nis 11 2012 - 14:30 Cevapla

      Sebnem merhaba, Eren 7 aya kadar,aralatda keci sutu mamasi zorunlu destegiyle sutanne sutu icti. Önerim;eger senin ve cevrende sozunu onemsedigin (cunku sonradan canin sıkılabilir) kimseler sutanne arayisiniz olursa brn buradayim. Simdiden gonullu sutanne arayisina girilebilir ve dogar dogmaz anne sutu alabilir bebegin.ASOOB linkindeki ilgili formu doldurman yeterli elimdrn geleni yapmak icin;)

      • Sebnem Eser Eyl 5 2012 - 14:48 Cevapla

        Derya merhaba, linki dolduracagım eger mumkunse bana şahsi mail adresini de verir misin sakıncası yoksa? Cok tesekkurler.

    • Annesinin Meleği Kas 1 2012 - 18:20 Cevapla

      Şebnem Hanım,
      Kocaelinde bir anne, sütünün bir kısmını paylaşmak istiyor ve biz de öncelikle Kocaeli’nde anne sütü ihtiyacı olan aileler arıyoruz. Hala anne sütü arayışınız devam ediyorsa lütfen bizimle irtibata geçin. Acil cevabınızı bekleriz. Bize http://www.annesininmelegi.com ve http://facebook.com/annesininmelegi ulasabilirsiniz.

  • İPEK SIDIKA May 10 2012 - 16:10 Cevapla

    İzmir'de kurulacak olan, ilk süt bankası olamaz çünkü Hacettepe'de de bir süt bankası olduğunu duymuştum.Aylar önce Kızılay'a mail atmıştım Van depremzedesi Azra bebek'e süt yollamak için. Ama oradan arayan bir bayan bunu yapamayacaklarını söyleyip Hacettepe'deki süt bankasına yönlendirmişti beni. Söylediğine göre kendisi öyle yapmış zamanında. Ama ben ulaşamamıştım kendilerine o ayrı. Dondurmak yerine pastörizasyon yapmak istemeleri taşıma koşulları için olabilir. Dondurulmuş sütü hiç çözülmeden yerine ulaştırmak zor olacaktır  hatta mümkün olmayabilir.Çözüldükten sonra da tekrar dondurulamayacağı düşünülürse oldukça riskli bir durum. Ama pastörize süt +4 derece sağlandı mı gayet sorunsuz taşınabilir. Ha anne sütünü pastörize etmek ne kadar doğru bunu ancak pastörize anne sütünün analizlerine bakılıp ne kaybetmiş ne kaybetmemiş ona bakıldıktan sonra söylenebilir. Fakat ben çok hassas olduğunu düşünerek ısıtırken bile benmari usulüyle, ısıtmak bir yana, sadece ılıtırken past. sıcaklığı olan 85 derecede anne sütüne ne olur kestiremiyorum açıkçası…

    • Derya May 10 2012 - 16:30 Cevapla

      Haccettepe’dekini hiç duymadım, İzmir’dekinin ilk olduğu konusunda da ulusal medyanın yalancısıyım, bir de kurulacak süt bankasının bağlı olduğu hastanenin. Zaten süt bankası, bağlı olduğu şehrin hayrına bir şeyler yapabilmeli, uzun mesafeler anne sütü için, pastorize olsa dahi sağlıklı olmaz düşüncesindeyim. Ayrıca, anneye yapılacak her türlü kan testi sonrasında anne sütünün pastörize edilmek istenmesi çok saçma geliyor. Yine de mamadan iyi midir? Kesinlikle.

      Bir profesör şöyle demiş; pastörizasyon işlemi ile sütte bulunabilecek tüm virüsler ölüyor. Bu işlem ne yazık ki, sütte bulunan bazı bağışıklık hücrelerinin (Lenfosit) ölmesine, antikor miktarının yaklaşık olarak %25 (Ki bence daha fazla) azalmasına ve sindirime yardımcı enzimlerin aktivitelerinin kaybına yol açar. Tüm bunlara rağmen banka sütüyle beslenen bebeklerde enfeksiyonlar, formül mama ile beslenenlerden daha az görülür…

  • İPEK SIDIKA May 11 2012 - 11:46 Cevapla

    Dün yazmayı unutmuşum.Pastörize sütün UHT sütten daha çok besin öğesi içerdiğini düşünüyorum.Yani UHT kutu süt ve pastörize anne sütü yol ayrımında pastörize anne sütü tercih edilir sanki…

    • Derya May 11 2012 - 13:40 Cevapla

      Tabi ki öyle, daha az işleme maruz kalıyor çünkü. UHT kutu süt ile anne sütünü kıyaslamıyorm bile:) Pastörize de olsa anne sütü olmalı tabi tercih

  • hasan May 30 2012 - 09:31 Cevapla

    yorumlar arasında islam dini hassiyetini seval hanım  yazmış herkese cevap verildiği halde seval hanıma cevap verilmemiş. çok manidar. belki önemsemiyorsunuz. seval hanımında dediği gibi islam dinine göre süt anne ve süt kardeşin gerçek kardeşten hiç bir farkı yoktur. ne süt anneyle ne süt kardeşle nikah kıyılabilir evlenilebilir.  bunları hiç dikkate almıyor gibi görünüyorsunuz. bunu iyi niyetlemi yapıyorsunuz kötü niyetlemi bilmiyorum.  fikir duygusal anlamda güzel gibi görünebilir ama her güzel görünen şey güzel değildir. 

  • LeoOSSI May 31 2012 - 12:40 Cevapla

    2 çeşit akrabalık var. Kan bağı ve süt bağı. Süt kardeşlik de aynen biyolojik kardeşlik gibidir. Öz kardeşindir. Annesi annendir, babası baban, teyzesi teyzen, amcası amcan olur. Düşünsene ileride bilmeden kardeşinle evlendiğini ? Kesinlikle takip edilmesi gerekir böyle bir durumun ;)  

  • selda Eyl 7 2012 - 12:00 Cevapla

    ben daha bebeğim  1  aylıkken  sütlerimi  sağmaya  başlamıştım. ama işe  başlamadan birkaç gün önce malesef  edindiğim  tecrübe ile  sütümdeki LİPAZ enziminin yüksek olması  sebebiyle  süt  açıldığında igrenç metalik bir koku ve kusmuk  gibi tadı olduğunu farkettim. tabi  haliyle bebiş  bu  sütü içmek istemedi. bana verseler   ben de içmezdim. yaptığım araştırmalar  sonucunda  bu  enzimi yok  etmenin tek  yolu sütü pastörize  etmek  ya da bir kapta kaynamaya  başlamadan hemen önce  ocaktan alıp ,  hızlıca soğutmak. böylece  tadı ve kokusu  bozulmayacaktır.  besleyici  değerinde düşme olacaktır. yine  bağışıklık sistemini güçlendiren öğelerde  azalma olacaktır.  ama hiç yoktan iyidir. işten gelince  bebişimi  zaten emzirdiğim için geri  kalan öğelerden alacaktır.  bu arada  daha önce  sağdığım 60'a yakın torba çöpe  gitti. sizi de bu konuda uyarmak istedim ki  aynı  şey  başınıza  gelmesin.

Yorum yapmak istermisin?

Adınız (zorunlu)